Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Vierde zondag van Pasen jaar C

Je wordt geroepen!

Verwerking

Een verwerking dient om het gesprek met en tussen de kinderen op gang te helpen. Het is er op gericht om het Evangelie en het leven van de kinderen samen te brengen. Door op een speelse manier om te gaan met het Evangelie ontstaat er contact en beleving.

Verwerkingen kunnen gesprekken zijn, gevolgd door een activiteit, een spel, een knutsel of een werkblad. Deze laatste elementen worden gevonden onder de knop Extra's.

Gesprek met de kinderen

Na het verhaal praat u met de kinderen na over Jezus die zegt: "Als je Mij hoort, denk dan maar: Mijn herder roept om mij; ik luister naar Hem."

Denk samen met de kinderen na over wat een herder doet voor zijn schapen. Hebben schapen een herder nodig? En omgekeerd? Probeer samen te ontdekken dat er een bijzondere relatie is tussen schapen en hun herder. Misschien lijkt het op hoe mensen met elkaar omgaan?

Sta dan stil bij geroepen worden. Hoor je het meteen als het je moeder of vader is die roept? Waar hoor je dat dan aan? 

4paas moederdag Zeg tegen de kinderen: Jullie kunnen allemaal goed horen. Maar wisten jullie dat ook ongeboren kindjes in de buik al kunnen horen? Met vijf maanden kunnen baby’s in de buik van hun moeder haar hartslag horen en herkennen ze haar stem. De stem van je moeder is daarom de eerste stem die je leert kennen. Al voordat ze je kon zien, kon ze tegen je praten. En veel aanstaande mama’s doen dat ook. Als ze even alleen zijn aaien ze met hun hand over hun buik en praten ze tegen de baby in hun buik. Lief hè?

Inmiddels hebben jullie al heel veel gesproken met je moeder. Waar praten jullie eigenlijk allemaal over? Probeer met de kinderen niet alleen praktische zaken te inventariseren, zoals wat je op je brood moet doen, maar probeer ze ook te laten zien dat je met je moeder ook spreekt over dingen die je vindt of voelt, dingen die met je toekomst te maken hebben, vragen die je hebt. Moeders helpen je de weg te vinden door het leven.

De eerste stem die je leert kennen is die van je moeder. Als snel komt die van je vader erbij en die van je grote broer of zus, de stem van opa en oma, van een oppas.
Geef de kinderen een oor op een a-viertje en laat ze in cirkels tekenen wie hen allemaal aanspreken. Laat ze mama als eerste schrijven en in de volgende cirkel papa, broer (naam) zus etc. Ze kunnen op de cirkel schrijven op welke leeftijd wie kwam. Bespreek met hen in welke fase wie kwam en wat de bijdrage van die persoon is aan hun leven. Wat leren ze van die persoon? Hoogstwaarschijnlijk schrijven ze Jezus er niet bij.

Maar misschien hoort Jezus er wel bij? Wat leren ze van Hem?

Hieonder vindt u een voorbeeld. Het oor vindt u bij de Extra's, bij het moederdagcadeautje.

cpaas4 wie hoor ik

 

 

 

 

Artikelen in dit thema Vierde zondag van Pasen jaar C