Header Sfeerbeeld nazomer potten met stiften school begint

steun adv kwd

Volg ons op facebook

Dertiende zondag door het jaar C

Zet je deur open!

Gesprek met de kinderen

In dit Evangelie zitten twee thema’s die in het gesprek met de kinderen aangekaart kunnen worden.

Het eerste thema is ‘gastvrijheid’. Jezus kwam in een(Samaritaans) dorp waar Hij niet welkom was.
Dit thema is met de vluchtelingenstroom van dit moment actueel.
Hoe gastvrij zijn wij eigenlijk in Nederland? Hoe gastvrij zouden de kinderen willen zijn?
Hoe is het om je ergens welkom te voelen?
Hoe is het om je ergens juist niet welkom te voelen?
Hoe zou het zijn als je afhankelijk bent van de gastvrijheid van andere mensen?

Het tweede thema hangt hiermee samen, maar gaat over een ander aspect van de lezing: het volgen van Jezus.
Jezus vraagt aan de mensen die Hem willen volgen om alles achter zich te laten en met Hem mee te gaan. Dat is helemaal niet gemakkelijk! Je moet afscheid nemen van iedereen die je kent, en van alle vertrouwde dingen in je omgeving, terwijl je helemaal niet weet wat je te wachten staat, en of je wel welkom zult zijn.

gastvrij zijnMensen die moeten vluchten vanwege een oorlog of door een grote overstroming hebben geen keus. Alles is weg, er is niets meer om te blijven waar je altijd geweest bent. Maar wat moet het pijn doen om dan weg te gaan en niet te weten waar je terecht zal komen… Juist de woorden van Jezus kunnen je dan misschien hoop geven….

Kinderen zullen dit het beste herkennen in overgangssituaties zoals naar een nieuwe school gaan, of een nieuwe klas. Ook bij verhuizen komt het loslaten en afscheid nemen van de vertrouwde omgeving, mensen en dingen aan de orde.

voetstappen

Voer een gesprek met de kinderen over afscheid nemen. Waar of van wie hebben zij allemaal afscheid genomen? Weten zij voorbeelden uit hun eigen leven te noemen? Hoe ging dat?

Kennen zij misschien iemand die gevlucht is voor oorlog om in Nederland een nieuw leven op te bouwen? Of hebben zij dit op televisie gezien? Hoe zouden zij het zelf vinden als ze alles achter moeten laten? Waarom denken ze dat mensen dit toch doen, ook al is het spannend en onzeker?

Vraag de kinderen tot slot wat zij denken dat beter voor je is: achterom kijken naar wat je had, of juist vooruit kijken naar wat de nieuwe dingen je kunnen brengen? En waarom dan?

Sluit af met de opmerking dat vooruit kijken moeilijk is, omdat je niet weet wat er komt. Wat zou het mooi zijn als we een verrekijker hadden, waarmee we in de toekomst konden kijken. Dan kunt u ev. de overgang maken naar het knutselen van een verrekijker/toekomstkijker. Zie hiervoor de Extra's.

Wanneer u het gastvrijheid thema verder wilt uitwerken vindt u bij Extra's wat ideeën.

Artikelen in dit thema Dertiende zondag door het jaar C